• Besteld voor 14:00,morgen in huis.
  • Gratis verzending vanaf €60.-
Home » Welke vitamines en mineralen zitten er in rauwe honing?

Welke vitamines en mineralen zitten er in rauwe honing?

Gepubliceerd op 17 februari 2021 om 19:21

Welke vitamines en mineralen zitten er in rauwe honing?

 

Rauwe honing is zo ontzettend lekker, je kan het op veel verschillende manier toepassen. Op een boterham, door een salade, in een tortillarolletje, over gerookte zalm en ga maar door. Een lepeltje verse rauwe honing zo in je mond is overheerlijk. 

Naast dat rauwe honing heel goed smaakt, heeft het ook een hele goede werking op je lichaam. Het zit vol met vitamines en mineralen. Dat maakt je waarschijnlijk  nieuwsgierig naar wat de voordelen zijn van deze zoete lekkernij? Wanneer haal je het optimale uit rauwe honing? Welke vitamines en mineralen zitten er eigenlijk in?

Vitamines en mineralen vind je vooral terug in rauwe honing die je direct bij de imker koopt. Deze honing is minimaal tot niet bewerkt en zo zuiver als het maar kan. Bij olijfolieenhoning wordt alleen onbewerkte honing verkocht, waar de vitamines en mineralen volop in aanwezig zijn.

De honing die je in de supermarkt koopt is meestal in grote hoeveelheden en met hoge snelheid geproduceerd. Er wordt helaas regelmatig gewone suiker aan deze honing toegevoegd.

Een imker wil het allerbeste voor zijn bijen en zal dit product niet onnodig bewerken. Hij neemt de tijd voor een rustige verwerking, dit zie je terug in de prijs van gezonde rauwe honing.

 

Rauwe honing en vitamines

 

Vitamines zijn zoals bekend heel belangrijk voor je lichaam en geest. In rauwe honing zitten een aantal vitamines, waarom ze goed voor je zijn:

 

Vitamine B2 is noodzakelijk voor de energievoorziening van je lichaam. Het zorgt ervoor dat er energie wordt vrijgemaakt uit vetten, koolhydraten en eiwitten. 

 

Vitamine B6 heeft een belangrijke werking in je lichaam. Je lichaam heeft het nodig voor je stofwisseling,  groei, bloedaanmaak, immuunsysteem en je zenuwstelsel. Het houdt bepaalde hormonen in balans. Aminozuren worden met vitamine B6 afgebroken en opgebouwd. Deze vitamine maakt je lichaam niet zelf aan, ondanks dat heb je het wel nodig. 


Vitamine C ondersteunt je immuunsysteem, energieniveau en helpt bij het genezen van wonden. Het helpt bij het sterk houden van je tanden, en de werking van je geheugen krijgt een oppepper. Je helpt je cellen met vitamine C te beschermen. De opname van ijzer verbeterd door het gebruik van vitamine C.

 

Rauwe honing vol met mineralen

 

Ons lichaam kan niet zonder een diversiteit aan mineralen, in rauwe honing zit een mooie hoeveelheid. Waarom ze goed voor ons zijn:

 

Natrium is van groot belang om ervoor te zorgen dat je bloeddruk op orde blijft, de cellen van je spieren en zenuwen goed werken en je vochthuishouding in balans blijft.

 

Kalium is belangrijk voor het regelen van je bloeddruk en het zorgt voor goede overdracht van de zenuwprikkels. Je nieren regelen de juiste hoeveelheid kalium in je lichaam.  

 

Calcium is in eerste instantie noodzakelijk voor het onderhoud en de opbouw van je botten en gebit. Ook ondersteunt calcium bij een goede werking van je spieren en zenuwen. Je hebt het nodig voor het transporteren van mineralen in je lichaam. Calcium helpt de kans op botontkalking te verminderen.

 

Fosfer ook wel fosfaat genoemd, werkt samen met calcium aan de sterkte van je tanden en botten. Ook draagt het bij aan de tijdelijke opslag en transport (energiestofwisseling) in je lichaam.

 

IJzer is nodig om energie in je cellen te produceren. Voor een goede werking van je afweersysteem kan je niet zonder ijzer. Hemoglobine vormt zich met behulp van ijzer, rode bloedcellen zijn hiervan afhankelijk. Zuurstof wordt door rode bloedcellen door je lichaam vervoerd.

 

Magnesium heb je nodig voor je botten en spieren. Je spieren hebben dit mineraal hard nodig voor een goede werking. Zenuwprikkels worden beter overgedragen met de juiste hoeveelheid aan magnesium in je lichaam. Magnesium wordt niet in je lichaam gemaakt.

 

Koper helpt je afweersysteem en is verantwoordelijk voor de vorming van pigment in je haar. Je hebt het nodig voor je bindweefsel en botten.

 

Hoe haal ik het beste uit rauwe honing?

 

Door rauwe honing niet te verhitten, behoud je alle vitamines en mineralen die er inzitten. Wil je rauwe honing in je thee of koffie, wacht dan tot je thee voldoende is afgekoeld.

Als je rauwe honing in warme gerechten doet, dan zullen de vitamines en mineralen grotendeels verloren gaan. Je vervangt dan wel de gewone suiker, maar je hebt niet de andere positieve effecten van de rauwe honing.

 

Waarom is rauwe honing van de imker het beste?

 

Een imker heeft hart voor zijn bijen en de honing. Hij wil het beste voor zijn bijen en het optimale uit de honing halen. Anders wordt je immers geen imker. Het is een hoop werk, en je doet dat alleen maar als je er de voordelen van inziet.

Om een beeld te krijgen van wat een imker onder andere doet, kan je de volgende twee filmpjes bekijken. De eerste gaat over de manier waarop de ramen worden verzameld uit de bijenkassen. Wanneer mag een raam eruit en wanneer moet deze nog even blijven zitten.

 

Het verzamelen van ramen uit de bijenkasten.

https://www.youtube.com/watch?v=Ry8ABVj37Fk

 

Het volgende filmpje geeft een heel goed beeld over hoe de imker de ramen ontzegeld. Daarna laat de imker zien hoe het werkt om de ramen te slingeren.

Het ontzegelen en slingeren van honingraten.

https://www.youtube.com/watch?v=6IWMDWJdW5s

 

Je kan zien dat het behoorlijk wat tijd kost om op deze manier honing te verzamelen. Het is dan ook niet zo gek dat een potje rauwe honing van de imker prijziger is dan een potje honing uit de supermarkt. 

 

Wat zit er nog meer in rauwe honing?

Naast vitamines en mineralen zit er veel meer goeds in rauwe honing. Wat dacht je van antioxidanten, bacterieremmers, stuifmeelkorrels, enzymen en veel meer. Ook werkt rauwe honing ontstekingsremmend.

 

 

Geschreven door:

Marieke ten Donkelaar

https://mariekedonkelaar.wixsite.com/vamarieke